تحصیلات مادر و تأثیر آن برسلامت نوزاد از بدو تولد

 بر اساس پژوهشی که در مجله ی Perinatologyمنتشر شده است،احتمال تولد نوزادانی با کاهش  حفاظت کروموزمی از مادرانی که دبیرستان خود را احتمالاً به دلیل استرسهای اجتماعی و اقتصادی به پایان نرسانده اند، بیشتر است.

انتهای کروموزومها دارای سرپوشهایی است که از آنها محافظت می کند این پوشش که تلومر نام دارد به انتهای پلاستیکی بند کفش شباهت دارد که از باز شدن نخ های بافته شده، جلوگیری می کند. تلومرها واحدهای تکرار شونده ای ازDNAهستند که در انتهای کروموزوم ها قرار گرفته اند. آنها در برابر از دست دادن DNAی کد کننده ی پروتئینها در طول تقسیم سلولی، مانند بافر عمل می کنند. یکی از ویژگی های پیری سلولی، کوتاه شدن طول تلومرها است که با طول عمر بزرگسالان و افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و سرطان ارتباط دارد.

طول تلومرها نشان دهنده ی خطرات تهدید کننده ی سلامت فرد در آینده

مطالعات قبلی نشان داده است که طول تلومرها در نوزادان متفاوت است، این تفاوت احتمالاً به دلیل ژنتیک نژاد آنها و فاکتورهای استرس نظیر سیگار کشیدن مادر، استفاده از داروها یا کمبودهای تغذیه ای در طول بارداری است.

 در تحقیقی که توسط گروهی ازمحققان دانشگاه سیدنی انجام گردید مشخص شد که در کودکان بسیار جوان  با تلومرهای کوتاهتر احتمال افزایش ضخامت سرخرگها (نشانه های اولیه ازبیماریهای عروقی) تا سن 8 سالگی بیشتراست.

مطالعه ی اخیر توسط دکتر Wojcickiدانشیار تخصصی اطفال در دانشگاه کالیفرنیا بعنوان بخشی از یک مطالعه ی طولی در حال انجام در ردیابی چند صد کودک لاتین نژاد  از دوره ی جنینی تا نوجوانی  و پس از آن انجام شد. در این مطالعه تأثیرات ژنتیک، هورمونها وعوامل زیست محیطی بر خطر ابتلا  کودکان به بیماریهای  مزمن که در جامعه رایج است، درحال بررسی است.

 محققان ازمادران باردار با نژاد لاتین که به درمانگاههای دوران  بارداری بیمارستان عمومی زوکربرگ در سان فرانسیکو از سال 2012 تا 2013 مراجعه کردند، ثبت نام کرده و درهنگام تولد از خون بند ناف 54 نوزاد نمونه برداری نمودند.

تلومرهای کوتاهتر در گروه های خاص

 دراین تحقیق طول تلومرها در سلولهای ایمنی نوزادان آنالیز شد. محققان سپس ارتباط عوامل اجتماعی جمعیتی نظیر میزان تحصیلات مادر، قومیت، شاخص توده ی بدنی قبل از تولد، سن مادر و  پدر، جنسیت کودک، سن بارداری، وزن تولد و اندازه ی دور سر را با سلامت کودکان بررسی کردند.

دو عامل با طول تلومرهای خون بند ناف در ارتباط بود: تلومرهای نوزادان مذکر 5 تا 6 درصد کوتاهتر از نوزادان مونث بود و نوزادانی که مادران آنها از دبیرستان فارغ التحصیل نشده بودند، تلومرهایی 5 تا 6 درصد کوتاهتر از نوزادان مادران دیپلمه داشتند.

 این نتیجه با نتایج مطالعات قبلی که هیچ تفاوتی را در طول تلومر در دو جنس مذکر و مونث  نیافته بودند در تضاد است. این نتیجه شاید به دلیل تمرکز این مطالعه بروی زنانی با منشاء ژنتیکی مشابه و با نژاد  مکزیکی و آمریکای جنوبی باشد.

 ارتباط طول تلومر با عوامل اقتصادی اجتماعی

دکتر Wojcickiمعتقد است که این اولین پژوهشی است که نشان می دهد تحصیلات مادر از بدو تولد در سطح سلولی بر نوزاد تأثیر گذار است و کودکانی که مادران آنها شانس کسب تحصیلات خوب را نداشته اند از بدو تولد متضرر می شوند.

دکتر Wojcickiمی گوید: این واقعیت اهمیت آموزش را بویژه برای خانواده های در معرض خطر پررنگ تر می کند، اخیراً تمرکز زیادی بر آموزش پیش دبستانی با کیفیت شده است که کار فوق العاده ای است اما اگر کودکان در زمان تولد از لحاظ  تحصیلات مادر در سطح  پائینی باشند ما نیاز به فراهم کردن  منابعی بسیار زودتر از تولد برای مادران وخانواده های آنان داریم.

 پرفسور Epelیکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: در حالیکه ما می دانیم میزان آموزش مادران  بر سلامت  کودکان آنها به دلیل زیستی، رفتاری و اجتماعی تأثیر می گذارد، این یافته ها مکانیسمی را که باعث  انتقال این نابرابری به نسل های بعدی  می شود، هویدا کرده است.

محدودیتهای این تحقیق عبارتست از اندازه ی کوچک افراد شرکت کننده و محدود بودن افراد شرکت کننده  به گروه خاصی از زنان لاتین تبار، به همین دلیل دانشمندان خواستار انجام تحقیقات بیشتر با تعداد  شرکت کنندگان  بیشتر برای تعیین اهمیت بالینی کوتاهی تلومرها در زمان تولد و درک تأثیر آن در بزرگسالی، شدند.

یکی از نویسندگان این مقاله Rebecca Olvedaمی گویند: نتایج این تحقیق این سوال را در ذهن ما ایجاد کرده است که آیا تفاوتهای جنسیتی شناخته شده در خطرات سلامت و مرگ و میر در بزرگسالی تحت  تأثیر تفاوتهای بیولوژیکی موجود در زمان تولد است؟

نویسندگان مقاله امیدوراند نتایج این تحقیق به شکستن چرخه ی فقر و بیماریهای مزمن که در جوامع مهاجر در ایالات  متحده  مشاهده می شود، کمک  کند.

در ابتدای سال 2015 مقاله ای درمجله ی پزشکی امروز منتشر گردید که نشان داد الگوهای تلومری ممکن است خطر ابتلا به سرطان را درمراحل بعدی زندگی نشان دهند.

منبع:

 www.medicalnewstoday.com/articles/303765.php